Skip to main content

Algemene voorwaarden

In deze algemene voorwaarden worden de twee partijen hieronder genoemd ‘Pharmes’, de leverancier, de groothandel, de uitgever, het communicatiebureau.
van de voorwaarden, en ‘Klant’, de klant van Pharmes of eindgebruiker van een Pharmes-product en of dienst. Deze algemene voorwaarden zijn integraal van toepassing op elke offerte, bestelbon, verkoopbon en factuur, uitgaande van Pharmes. En op elke andere overeenkomst die de Klant met Pharmes aangaat via de vertegenwoordiger, per mail of via de Webshop van Pharmes: https://pharmes.puntoo.com/portal/ .

Deze voorwaarden vervangen eventuele andersluidende voorwaarden van de Klant en prevaleren erop.
Als één of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden zouden vervallen, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing. De partijen plegen in dat geval overleg om vervangende bepalingen overeen te komen. Waarbij voor zover mogelijk van het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling wordt uitgegaan.
Pharmes BV heeft als maatschappelijke zetel: Narcissenlaan 6 – 3550 Heusden-Zolder en BTWNR: BE0773651907

Artikel 1. Offertes
Alle offertes van Pharmes zijn gebaseerd op de informatie die door de Klant wordt afgeleverd. De Klant staat ervoor in dat hij naar best
vermogen alle voor de opzet, uitvoering en afronding van de opdracht essentiële informatie heeft verstrekt. 
De door Pharmes gemaakte offertes zijn vrijblijvend en 30 dagen geldig, tenzij anders is aangegeven. Pharmes is alleen aan de offertes
gebonden als de aanvaarding ervan, door de Klant schriftelijk en binnen 30 dagen wordt bevestigd, tenzij anders werd aangegeven of
overeengekomen. Pharmes heeft het recht om het aanbod binnen 3 werkdagen na het aanvaarden hiervan door de Klant alsnog te
herroepen.
De prijzen in de genoemde offertes zijn steeds exclusief btw, andere heffingen van overheidswege en andere voor de opdracht gemaakte
kosten, zoals verzend- en administratiekosten, tenzij anders schriftelijk werd aangegeven of overeengekomen.
Als de aanvaarding afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, is Pharmes er niet aan gebonden. De opdracht komt dan niet volgens deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Pharmes anders aangeeft. Bij mondelinge (of telefonische) wijzigingen in de opdracht door de Klant, zonder schriftelijke bevestiging, komt het risico van de tenuitvoerlegging van de wijzigingen voor rekening van Klant. Eventuele extra kosten, verbonden aan de door de Klant mondeling of schriftelijk doorgegeven wijzigingen van de oorspronkelijke opdracht, zijn volledig ten laste van de Klant.

Artikel 2. Betalingen
Betalingen dienen te gebeuren binnen 15 dagen na factuurdatum, tenzij dit schriftelijk anders werd overeengekomen, op een door
Pharmes aangegeven wijze en valuta. Facturen worden digitaal per e-mail verstuurd.
Het protest tegen de factuur dient schriftelijk te gebeuren uiterlijk binnen de 8 dagen na de factuurdatum. Men wordt verzocht steeds de datum en het nummer van de factuur te vermelden. Bij gebreke aan reactie na voormelde periode wordt de Klant geacht in te stemmen met de facturatie, en kan deze er niet meer op terugkomen.
Bij gebreke aan tijdige betaling zal van rechtswege, zonder dat daartoe enige ingebrekestelling vereist is, een verwijlinterest verschuldigd op de openstaande bedragen van 1% per maand vanaf de factuurdatum, alsmede een forfaitaire schadevergoeding van 10% op de openstaande bedragen verschuldigd, met een minimum van 65,00 euro per factuur.

Artikel 3. Uitvoering van de overeenkomst
Pharmes voert de werkzaamheden uit in het kader van de opdracht, naar beste inzicht, deskundigheid en vermogen. Voor zover voor een
goede uitvoering van de opdracht nodig is, heeft Pharmes het recht (delen van) het werk door derden te laten uitvoeren.
Pharmes aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de werkzaamheden die door derden worden verricht, voor zover deze zelf een overeenkomst met de Klant zijn aangegaan.
Pharmes is evenmin aansprakelijk voor eventuele schade die is ontstaan doordat zij is uitgegaan van door de Klant verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij de onjuistheid of onvolledigheid van de gegevens haar bekend hoorden te zijn.
Tenzij het product of het werk er zich niet voor leent, is Pharmes te allen tijde gerechtigd om haar naam, logo of bedrijfsgegevens op of bij het eindproduct te (laten) vermelden of verwijderen.

Artikel 4: Levering en uitvoering van de overeenkomst

Artikelen besteld rechtstreeks of via onze Webshop (webwinkel) worden geleverd in België, Nederland, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland. De levering gebeurt door bPost, DHL of een andere pakjesdienst en hiervoor betaalt de Klant additionele kosten, indien vermeld in de offerte.Tenzij anders overeengekomen of uitdrukkelijk anders bepaald, worden de goederen aan de woonplaats van de Klant geleverd binnen 30 dagen na ontvangst van de bestelling. Elke zichtbare beschadiging en/of kwalitatieve tekortkoming van een artikel of andere tekortkoming bij de levering, moeten door de Klant onverwijld worden gemeld aan Pharmes. Het risico wegens verlies of beschadiging gaat over op de klant vanaf hij (of een door hem aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is) de goederen fysiek in bezit heeft gekregen. Het risico gaat echter al over op de klant bij levering aan de vervoerder, als de vervoerder van de Klant de opdracht heeft gekregen de goederen te vervoeren en deze keuze niet door Pharmes was geboden

Artikel 5: Eigendomsvoorbehoud

De geleverde artikelen blijven tot op het moment van gehele betaling door de Klant, de exclusieve eigendom van Pharmes. De Klant verbindt er zich toe zo nodig derden op het eigendomsvoorbehoud van Pharmes te wijzen, bv. aan eenieder die op de nog niet geheel betaalde artikelen beslag zou komen leggen. Bewerkte foto's en ander door Pharmes bewerkt beeldmateriaal die nodig waren om het project te simuleren blijven, exclusief eigendom van Pharmes. Evenals foto's en video's die na het opgeleveren van project genomen of gemaakt zijn door Pharmes of door een van haar onderaannemers, zijn eigendom van Pharmes en mogen door Pharmes gebruikt worden voor interne en externe communicatie en marketing. Hiervoor dient Pharmes geen goedkeuring te vragen aan de Klant.   

Artikel 6. Verbreking van de overeenkomst
Als de Klant een verplichting zoals opgenomen in de overeenkomst niet of slechts gedeeltelijk nakomt, heeft Pharmes het recht alle tussen de Klant en Pharmes gesloten overeenkomsten op te schorten tot zolang de Klant aan alle verplichtingen heeft voldaan, dan wel deze overeenkomsten zonder voorafgaande ingebrekestelling te verbreken wegens wanprestatie, zonder enig recht op schadevergoeding of restitutie van de Klant.
In voorkomend geval is de Klant van rechtswege, zonder dat daartoe enige ingebrekestelling vereist is, een verwijlinterest verschuldigd op
de openstaande bedragen van 1% per maand vanaf de factuurdatum, alsmede een forfaitaire schadevergoeding van 10% op de
openstaande bedragen verschuldigd, met een minimum van 60,00 euro per factuur.
In geval van vereffening, faillissement, staking van betaling of onder toepassing van de wetgeving op de continuïteit van de ondernemingen van de Klant is Pharmes gerechtigd om met onmiddellijke ingang en zonder ingebrekestelling alle openstaande vorderingen onmiddellijk op te eisen, alsook de overeenkomst te schorsen en/of te beëindigen tot de betaling van alle uitstaande bedragen of vergoedingen.
Als de Klant de overeenkomst voortijdig beëindigt, heeft de Klant in geen geval recht op terugbetaling van het reeds betaalde gedeelte. Bij beëindiging van de overeenkomst door de Klant is deze eveneens een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 15% van de waarde van de bestelling, met een minimum van 100,00 € en dit onder uitdrukkelijk voorbehoud van de mogelijkheid van Pharmes om de werkelijk (hogere) schade te verhalen.


Artikel 7. Aansprakelijkheid
Pharmes is niet aansprakelijk voor onrechtstreekse schade zoals o.a. commerciële of financiële verliezen, winstderving, verlies van
cliënteel, etc.
Pharmes zal enkel aansprakelijk zijn voor de werkelijke geleden en bewezen schade voortvloeiend uit de in de met de Pharmes gesloten
overeenkomsten opgenomen verplichtingen, aldus met uitsluiting van enige andere impliciete of niet-geschreven verplichtingen.

Artikel 8. Klachten en vorderingen
Klachten met betrekking tot de door Pharmes verleende diensten dienen door de Klant binnen de 8 dagen na ontdekking aangetekend te worden gemeld aan Pharmes, bij gebreke waaraan de klacht als onbestaande zal worden beschouwd.
Alle vorderingen van de Klant opzichtens Pharmes, uit welken hoofde ook, verjaren na 6 maanden te rekenen vanaf het ontstaan van het
feit dat aanleiding geeft tot het indienen van een klacht, en desgevallend oorzaak is van een vordering van de Klant tegen Pharmes. Deze termijn kan niet worden geschorst en kan enkel worden gestuit door een gerechtelijke actie. Zelfs in geval van zware fout is de eventuele gehoudenheid van Pharmes tot schadevergoeding beperkt tot het tijdens de laatste 6 maanden van de samenwerking door Pharmes gefactureerde bedrag.

Artikel 9. Privacy en persoonsverwerking
Pharmes kan persoonsgegevens van de Klant gebruiken om de Klant te voorzien van informatieve nieuwsberichten over nieuwe producten en diensten van Pharmes, evenementen gerelateerd aan de werking van Pharmes, evenementen van partners van Pharmes, jobgerelateerde informatie en vacatures, de werking en dienstverlening van Pharmes en/of haar partners, toetreding van medewerkers, belangrijke nieuwsberichten, et cetera. De gegevens van de Klant kunnen worden overgemaakt aan derden of partners, voor informatieve of publicitaire doeleinden.
Deze persoonsgegevens van de Klant kunnen door Pharmes gebruikt worden voor direct marketing. Dit laat Pharmes toe om de klant op
regelmatige tijdstippen te informeren over haar activiteiten en statistieken. Indien de klant niet wenst dat zijn gegevens hiertoe worden aangewend, kan hij zulks laten weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Onder geen beding worden deze persoonsgegevens overgemaakt aan derden.
Pharmes behoudt zich het recht voor om deze privacyregeling te allen tijde aan te passen en dit conform de wet van 8 december 1992 tot
bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
De Klant heeft steeds een wettelijk recht om zijn persoonsgegevens geheel of gedeeltelijk aan te vullen, te verbeteren of te verwijderen.
Pharmes verbindt er zich toe binnen de 15 werkdagen aan het verzoek van Klant gevolg te geven. De Klant kan Pharmes hiertoe een
schriftelijk verzoek richten per post of per e-mail.
De Klant heeft het recht, wanneer hij zijn identiteit bewijst, om de nodige informatie omtrent de verwerking rond zijn persoon te ontvangen op eenvoudig verzoek. De Klant kan altijd foutieve of onvolledige gegevens verbeteren via post of via e-mail.

Artikel 10. Geschillenbeslechting
Op elke overeenkomst tussen Pharmes en de Klant is het Belgische recht van toepassing. De rechtbanken van het gerechtelijke
arrondissement Limburg (afdeling Hasselt) zijn bij uitsluiting bevoegd om kennis te nemen van geschillen inzake deze overeenkomst.